Aktualności
Biblia hebrajska o adwentowym oczekiwaniu na Mesjasza
W Ewangelii i Talmudzie Bóg uczy nas miłosierdzia w praktyce
Podobnie jak Ewangelia, Talmud sugeruje, abyśmy pomagali najsłabszym, gdyż tak postąpiłby sam Bóg. Pomagając potrzebującym, rzeczywiście kroczymy Bożymi śladami. Bóg uczy nas, czym jest praktyczne miłosierdzie – tłumaczy izraelski rabin Oded Peles w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na ostatnią niedzielę roku liturgicznego. Odwołując się do Talmudu babilońskiego, ukazuje niezwykłe podobieństwo do Ewangelii podkreślając, że gdy okazujemy życzliwość innym, naśladujemy przymioty Boga, zbliżamy się do Niego i za Nim podążamy.
The Desert Fathers Explain the Parable of the Talents
The Desert Fathers say this: our spiritual life is like the Lake of Gennesaret and the Dead Sea. If we only receive the Word of God, the gifts of the kingdom, but do not share it with others, we become as dead as the Dead Sea. If we accept the Word and share it, then we become full of life like the Lake of Gennesaret, which is full of fish – writes biblical scholar and theologian Barbara Strzałkowska, PhD, Professor at Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw (UKSW), commenting on Jesus' parable of the talents in a commentary for the Heschel Centre of the Catholic University of Lublin for Sunday, 19 November.
Ojcowie pustyni wyjaśniają przypowieść o talentach
Ojcowie pustyni mówią tak: z naszym życiem duchowym jest jak z Jeziorem Genezaret i Morzem Martwym. Jeśli tylko przyjmujemy słowo Boże, dary królestwa, ale się nim nie dzielimy z innymi, stajemy się martwi jak Morze Martwe. Jeśli przyjmujemy słowo i nim się dzielimy, wówczas stajemy się pełni życia jak Jezioro Genezaret, w którym jest pełno ryb – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 19 listopada biblistka, teolog dr hab. Barbara Strzałkowska, prof. UKSW, komentując przypowieść Jezusa o talentach.
Kim na żydowskim weselu były panny z przypowieści Jezusa?
Poznanie żydowskich zwyczajów weselnych może pomóc zrozumieć przypowieść o pannach mądrych i głupich. Jezus opisuje moment, kiedy pan młody z przyjaciółmi wyrusza do domu panny młodej, a jej przyjaciółki wychodzą im naprzeciw – tłumaczy biblista ks. prof. zw. dr hab. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 12 listopada. Podkreśla, że Jezus nawiązując do żydowskiej tradycji weselnej, wzywa do postawy gotowości i czujności na powtórne Jego przyjście w paruzji.
Papież do rabinów: martwi mnie antysemityzm, stanowczo go potępiam
Faryzeusze – przeciwnicy Jezusa? Był im bliższy niż innym grupom żydowskim
Ważne jest, aby dokonać rozróżnienia między krytyką Jezusa dotyczącą sposobu, w jaki faryzeusze przestrzegają Prawa, a krytyką samego Prawa, na temat najlepszego sposobu jego przestrzegania. Nie tego, aby je znieść, ale aby je wypełnić – podkreśla dr Karma Ben Johanan wykładająca na Wydziale Religii Porównawczej Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 5 listopada.
Żałobny Kadisz – żydowska modlitwa pełna uwielbienia
Kiedy piszę ten artykuł, setki Izraelczyków rozpoczęło roczny czas odmawiania żałobnego kadiszu, opłakując stratę swoich bliskich, którzy zginęli w masakrze 7 października. W najsmutniejszych, najtrudniejszych i najbardziej wstrząsających momentach życia wyrażamy naszą wdzięczność i uwielbienie, że Bóg jest wieczny, że nasza więź z Bogiem będzie trwać na zawsze – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL dotyczącym żydowskiej modlitwy za zmarłych rabin Oded Peles, mieszkający w Izraelu żydowski kantor i edukator.
Osiem Błogosławieństw – fascynujący związek nauczania płynącego z Tory i słów Jezusa
Jezus w Kazaniu na Górze łączy dwa sposoby nauczania – to zawarte w przykazaniach Pięcioksięgu oraz ogólne i indywidualne nauczanie etyczne. Sposób ten oddaje późniejszy okres rozwoju myśli żydowskiej. Fascynującym jest dostrzeżenie związku nauczania płynącego z Tory ze słowami Jezusa – podkreśla w komentarzu do Ewangelii na Uroczystość Wszystkich Świętych prof. Serge Ruzer, wykładowca Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie oraz pracownik naukowy w Centrum Studiów nad Chrześcijaństwem tejże uczelni.
Przez uszy do serca. Dwa przykazania, cztery aspekty miłości
Dwa przykazania miłości tak naprawdę składają się z czterech elementów: słuchanie, miłowanie Boga, miłowanie bliźnich i miłowanie siebie samego. Słuchanie odnosi się do Boga, ale też nasze uszy muszą być otwarte także na drugiego człowieka – pisze dyrektor sekcji polskiej mediów watykańskich i wicedyrektor Centrum Heschela KUL ks. prof. Paweł Rytel-Andrianik w komentarzu na niedzielę 29 października.