Aktualności
KUL solidarny z Ziemią Świętą
Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o wybuchu wojny w Ziemi Świętej. W imieniu całej społeczności akademickiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II składamy wyrazy współczucia i solidarności wobec wszystkich, których dotknęły skutki działań zbrojnych - podkreślają rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski i Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. A. J. Heschela w wydanym oświadczeniu.
Tajemnicze proroctwo u Mateusza – kim jest nowy „naród”, o którym mówi Jezus?
W Ewangelii tej niedzieli Jezus mówi do faryzeuszy: „Dlatego powiadam wam: Królestwo Boże będzie wam zabrane, a dane narodowi (ἔθνος - ethnos), który wyda jego owoce” (Mt 21,43) – zastanawiający cel tego proroctwa analizuje w komentarzu na niedzielę 8 października dla Centrum Heschela KUL prof. Serge Ruzer, wykładowca na wydziale Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie oraz pracownik naukowy w Centrum Studiów nad Chrześcijaństwem tejże uczelni.
Simchat Tora – święto wzięcia Słowa Boga w ramiona
Simchat Tora jest okazją na zbliżenie się do Tory i wzięcie jej w ramiona. Dla wielu to święto jest najważniejszym wydarzeniem roku. Tora żyje nie tylko w naszych głowach, ale również w naszych sercach, w tym jak się do niej odnosimy, jak się nią dzielimy, jak urzeczywistniamy ją w świecie – podkreśla dr Faydra Shapiro, wyjaśniając w komentarzu dla Centrum Heschela KUL czym jest rozpoczynające się dziś wieczorem żydowskie święto Radości Tory - Simchat Tora.
Szmini Aceret – Święto szczególnej relacji Boga z Narodem Wybranym
Synowie jednego Ojca – Żydzi i Chrześcijanie – starożytne interpretacje przypowieści Jezusa
Jezus w niedzielnej przypowieści opowiada o właścicielu winnicy i jego dwóch synach. Pierwszy poproszony przez ojca o pracę w winnicy odpowiada pozytywnie, ale potem rezygnuje. Drugi najpierw odmawia, ale potem spełnia prośbę ojca. Starożytne interpretacje w pierwszym synu widzą Izrael, natomiast drugi symbolizuje nawróconych pogan i grzeszników, przyszły Kościół. „Izrael i Kościół łączą szukanie i pełnienie woli Bożej. Tylko przez wiarę popartą świadectwem miłości i dobrych czynów wchodzimy wspólnie do Królestwa Bożego” – pisze w komentarzu do Ewangelii 1 października dla Centrum Heschela KUL jego dyrektor biblista ks. dr hab. Marcin Kowalski, prof. KUL.
Sukot – doświadczyć kruchości, by odkryć troskliwą miłość Boga
Sukot – szałasy symbolizują zarówno marność i tymczasowość naszego życia, jak również pełną miłości opiekę Boga. Przyjęcie tej prawdy pozwala nam naprawdę się radować – wyjaśnia w komentarzu dla Centrum Heschela KUL dr Faydra Shapiro, specjalistka relacji żydowsko-chrześcijańskich Izraelskiego Centrum Stosunków Żydowsko-Chrześcijańskich w Galilei oraz żydowska konsultorka serialu „The Chosen”. Dziś wieczorem rozpoczyna się Sukot – Święto Namiotów. Upamiętniając wyjście z Egiptu, podczas którego Izraelici mieszkali w namiotach na pustyni, Żydzi przez siedem kolejnych dni będą przebywać, modlić się i jeść w tymczasowych, własnoręcznie zbudowanych szałasach.
Jom Kipur – żydowski dzień postu i pokuty
W Izraelu wszystko zatrzymuje się na jedną dobę – lotnisko jest zamknięte, transport publiczny jest zawieszony, religijni Żydzi przez 25 godzin wstrzymują się od spożywania wody i jedzenia. W Jom Kipur wszyscy gromadzą się, aby stanąć przed Bogiem i zjednoczeni w modlitwie prosić o Jego przebaczenie. Dziś wieczorem rozpoczyna się Jom Kipur – Dzień Przebłagania – najbardziej uroczysty dzień roku. O duchowym i biblijnym znaczeniu tego święta mówi dla Centrum Heschela KUL dr Faydra Shapiro, specjalistka współczesnych relacji żydowsko-chrześcijańskich z Izraelskiego Centrum Stosunków Żydowsko-Chrześcijańskich w Galilei.
Nawróceni grzesznicy przed sprawiedliwymi - żydowskie źródła Jezusowej przypowieści
Limit przebaczania czy przebaczanie bez limitu?
Kluczem do zrozumienia odpowiedzi Jezusa na pytanie Piotra o limit przebaczenia jest przypowieść o litościwym królu i nielitościwym dłużniku. Jezus ukazuje zupełnie nowy wymiar podejścia do prawa, rzeczywistość, w której doświadczając bezgranicznego miłosierdzia Boga i naśladując je wobec braci, stajemy się do Niego podobni – pisze ks. Benedetto Di Bitonto z Wikariatu św. Jakuba katolików języka hebrajskiego w Izraelu, w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 17 września.
Słodkie Rosz Haszana – dziś zaczyna się nowy 5784 rok w kalendarzu żydowskim
Rosz Haszana, czyli dosłownie „głowa roku”, jest pierwszym dniem nowego żydowskiego roku. Żydzi tego dnia podczas uroczystej kolacji chałkę i jabłka maczają w miodzie, co jest symbolem Bożego błogosławieństwa oraz pragnienia, by nadchodzący rok był również wypełniony słodyczą – o żydowskich tradycjach noworocznych w pierwszym dniu 5784 roku opowiada Centrum Heschela KUL przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu s. Eliana Kuryło CB, korektorka starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie.