Żydowski komentarz do Ewangelii na XXIII Niedzielę Zwykłą
Czytanie z Ewangelii Marka 8 września (Mk 7, 31-37) mówi nam o Jezusie, który podróżuje po północnej części Ziemi Świętej i uzdrawia ludzi: „Stamtąd podążył Jezus dalej i przyszedł nad Jezioro Galilejskie. (…) Położyli ich u nóg Jego, a On ich uzdrawiał” (Mt 15, 29-30).
Jaka jest historia Jeziora Galilejskiego? W języku hebrajskim nazwa tego miejsca to: Kinneret. Nazwa „Kinneret” może pochodzić od hebrajskiego słowa kinnor, które oznacza „harfę” lub „lirę”, ze względu na kształt jeziora. Nazwa jeziora pojawia się kilkakrotnie w Biblii Hebrajskiej: w Torze (Lb 34, 11), a także w Księdze Jozuego (13, 27), gdzie granice dwunastu rodów są szczegółowo opisane: „reszta królestwa Sichona, króla Cheszbonu, Jordan i jego okolice aż do krańców morza Kinneret po wschodniej stronie Jordanu”.
W Ewangelii Jana jezioro jest również nazywane „Morzem Tyberiadzkim”, od głównego miasta na wschodnim brzegu jeziora - Tyberiady. Tyberiada została założona około 20 roku n.e. przez króla Heroda Antypasa i została tak nazwana by oddać cześć rzymskiemu cesarzowi Tyberiuszowi. Nazwa ta pojawia się również w Talmudzie Babilońskim (Baba Kama 81b): „Mędrcy nauczali: Morze Tyberiadzkie znajdowało się w części plemienia Neftalego”.
Inna nazwa jeziora to „Morze Ginnosar” od małej żyznej równiny Ginnosar (Wojna Żydów, Józef Flawiusz, 3, 10/7), która leży po jego zachodniej stronie. Jezioro Kinneret jest częścią doliny ryftowej Jordanu, zwanej również rowem syryjsko-afrykańskim, który także obejmuje rzekę Jordan i Morze Martwe. Duża część działalności Jezusa odbywa się w okolicach Kinneretu - Jeziora Galilejskiego. W tamtych czasach na obrzeżach jeziora znajdowało się wiele wiosek, takich jak Betsaida, Kafarnaum, gdzie wielu rybaków łowiło i sprzedawało ryby. Ewangelie opisują, jak Jezus powołał czterech apostołów nad brzegiem jeziora Kinneret: Szymona, Andrzeja, Jana i Jakuba.
O autorze:
Rabin Oded Peles – izraelski edukator, kantor, muzykolog i przewodnik. Urodził się w Petach Tikwa w Izraelu w holendersko-niemieckiej rodzinie żydowskiej. Podążając śladami swojego dziadka, znanego kantora synagogi w Rotterdamie w Holandii, służył i występował jako kantor w społecznościach żydowskich na całym świecie przez ponad trzydzieści lat.
Działalność Centrum jest finansowana w ramach zadania zleconego przez Ministra Nauki pod nazwą "Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela", umowa nr MEiN/2023/DPI/2884 z 12.10.2023 r.