Religia, tradycja i kultura żydowska, relacje katolicko-żydowskie, historia obecności Żydów w Rzymie, holokaustu żydowskiego w XX wieku oraz współczesne wyzwania w dialogu międzyreligijnym były tematami, które ks. dr Piotr Kot, specjalista Centum Heschela KUL, poruszył podczas rekolekcji dla małżeństw w Rzymie. Uczestnicy podzielili się świadectwami oraz spostrzeżeniami z pobytu.
Projekcje dotyczyły deklaracji „Nostra aetate” i Soboru Watykańskiego II
Ks. dr Kot przybliżył uczestnikom także cele działalności Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela KUL. Poza warsztatowo-wykładową częścią rekolekcji, w punkcie programu znalazło się codzienne nawiedzanie miejsc związanych z życiem wspólnoty żydowskiej w Rzymie dawniej i dzisiaj (m. in. Wielka Synagoga, Getto żydowskie, Trastevere, itp.), historią i kulturą judaizmu (dzielnica żydowska, łuk triumfalny Tytusa, itp.), a także poznanie faktów i historii Żydów, którzy zdecydowali się wyznawać wiarę chrześcijańską (Israel Zolli, Alfons Ratisbonne).
Uczestnicy rekolekcji podzieli się swoimi spostrzeżeniami
Monika Dutczak skierowała uwagę na rolę deklaracji “Nostra aetate”: “Podczas minionych rekolekcji ks. Piotr Kot zwrócił naszą uwagę na zbliżający się jubileusz ukazania się dokumentu Soboru Watykańskiego II: Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate”. W skierowanym do nas wykładzie wyjaśnił, że w tym dokumencie Kościół po raz kolejny przypomina o świadomym budowaniu relacji pokoju i szacunku przez chrześcijan wobec wyznawców innych religii bez wyjątku, ponieważ naśladowanie Jezusa przez katolików wyraża się w miłości do bliźniego — także tego, który wyznaje inną religię.Bez pracy ludzi na rzecz dialogu z wyznawcami innych religii, szczególnie z narodem żydowskim, niemożliwe dla chrześcijan jest przezwyciężenie wrogości i uprzedzeń oraz życie w miłości Boga”.
Łukasz Hawryluk zaznaczył rolę dialogu, o który zabiega Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II: “W ramach refleksji nad współczesnym dialogiem chrześcijańsko-żydowskim, ksiądz wspomniał również o rabinie i teologu Abrahamie Heschelu, przyjacielu Pawła VI, który aktywnie uczestniczył w dialogu międzyreligijnym i podkreślał rolę wspólnej modlitwy, pamięci i zaangażowania etycznego. To nazwisko, stanowi ważny punkt odniesienia w zrozumieniu, jak ten dialog wygląda dzisiaj — szczególnie z perspektywy relacji polsko-żydowskich. Przy tej okazji ksiądz opowiedział nam o działalności Centrum Heschela działającym przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim”.
Małgorzata Jedynak napisała: “Czas spędzony w Rzymie oraz świadectwo i nauka Księdza dr Piotra Kota pozwoliły mi inaczej spojrzeć na wyznawców judaizmu. Dzięki przekazanej mi wiedzy dostrzegam faktyczną potrzebę dialogu katolicko żydowskiego i znalezienia porozumienia nie tylko na płaszczyźnie religijnej”.
I jeszcze fragment relacji od Michała Przenicznego: “Kościół katolicki i Watykan odegrały kluczową rolę w ratowaniu tysięcy Żydów w tym czasie. Papież Pius XII milczał oficjalnie, by nie sprowokować większych represji i nie zniweczyć działań ratunkowych.
W Rzymie upamiętnia się tę tragedię m.in. w dawnym getcie, które zachowało swój układ urbanistyczny. To miejsce przypomina nie tylko o Holokauście, ale o wielowiekowej historii Żydów w Wiecznym Mieście, ich długotrwałych cierpieniach i walce o przetrwanie”.