Papieski Uniwersytet Świętego Krzyża w Rzymie (Santa Croce) stał się miejscem spotkania oraz dialogu religii i kultur. W sympozjum „60 lat po Nostra Aetate” uczestniczyły setki osób, w tym także potomkowie tych, którzy przyczynili się do współtworzenia przełomowej deklaracji. „Chrześcijanie modlą się za buddystów, a buddyści modlą się za chrześcijan, potrzebujemy więcej takich dni w przyszłości” - wybrzmiało podczas konferencji.
Deklaracja miała i wciąż ma znaczący wpływ na relacje pomiędzy przedstawicielami różnych wyznań, w tym katolicyzmu, judaizmu, islamu i buddyzmu.
Konferencja „60 lat po Nostra Aetate”, której Centrum Heschela KUL było współorganizatorem, zgromadziła gości z różnych stron świata, m.in. Japonii, USA, Argentyny, Indii oraz wielu krajów Europy. W ramach wydarzenia odbyły się prelekcje, debaty oraz zwiedzanie miejsc kultu na terenie Wiecznego Miasta.
Japonia i kontynuacja dziedzictwa
Podczas konferencji prelekcję wygłosił Hiroshi Munehiro Kiwano.wnuk Nikkyō Niwano, który na zaproszenie papieża Pawła VI włączył się we współtworzenie deklaracji Nostra Aetate. Podzielił się on wspomnieniami i przesłaniem swojego przodka. „Chrześcijanie modlą się za buddystów, a buddyści modlą się za chrześcijan, potrzebujemy więcej takich dni w przyszłości” – powiedział.
Przypomniany Rabin Heschel
Nie zabrakło także wspomnienia o Rabinie Abrahamie Heschelu, patronie Centrum relacji katolicko-żydowskich im. Abrahama Joshuy Heschela KUL i jego ogromnym wkładzie w pracę nad deklaracją. „Rabbi Abraham Heschel wspólnie z kardynałem Augustynem Beą byli postaciami kluczowymi w prowadzeniu dialogu chrześcijańsko-żydowskiego podczas Soboru Watykańskiego II” – przypomniał Rabin Ariel Stofenmacher, rektor Seminario Rabinico Latinoamericano, szkoły rabinackiej założonej przez ucznia Abrahama Heschela - Marshalla T. Meyera. Heschel urodził się w Warszawie a kształcił w Berlinie w okresie II wojny światowej. Uważał, że religia powinna być zakorzeniona w empatii, szacunku i zrozumieniu.
Jednostka KUL i jej misja
Podczas drugiego dnia wydarzenia odbyła się prezentacja Centrum Heschela działającego od ponad trzech lat przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II.
W misję agendy jest troska o historię, edukacja i prowadzenie dialogu w obszarze religii oraz kultury. Świadczy o tym między innymi lokalizacja siedziby Centrum, które mieści się w dawnym gabinecie Odillo Globocnika - jednego z głównych architektów Holokaustu. Miejsce, w którym planowano Zagładę jest teraz miejscem aktywności oraz wielu inicjatyw o charakterze popularno-naukowym.
Odbywają się wymiany młodzieży, działa serwis informacyjny Heschel Center News oraz publikowany jest cykl komentarzy biblijnych. „Wszyscy wierzymy w jednego Boga, mamy wspólne korzenie. Dlaczego Centrum Heschela? Rabin Heschel był jedynym przedstawicielem judaizmu, który zgodził się przybyć na Sobór Watykański II. Był jedną z tych postaci, którym najbardziej zawdzięczamy powstanie dokumentu o którym w tak licznym gronie dyskutujemy po 60 latach od jego powstania” - mówił dyrektor jednostki, ks. dr Paweł Rytel-Andrianik.
Znaczenie deklaracji Nostra Aetate
Deklaracja Kościoła Katolickiego dotycząca innych religii stworzona przy współpracy przedstawicieli wielu wyznań zapoczątkowała wysiłki na rzecz dialogu, o czym powiedział w podsumowując symnpozjum na Santa Croce kard. George Jacob Koovakad z Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego. „Ponad pół wieku temu zasiano ziarno nadziei na dialog międzyreligijny. Wasza dzisiejszą obecność jest świadectwem, że wyrosło ono na wysokie drzewo o wspaniałych gałęziach. Duch Deklaracji Nostra Acetate w 60. rocznicę jej powstania nie mógłby być dziś bardziej żywy i potrzebny” – podkreślił.
Heschel Center News