CENTRUM RELACJI KATOLICKO-ŻYDOWSKICH IM. ABRAHAMA J. HESCHELA KATOLICKI UNIWERSYTET LUBELSKI JANA PAWŁA II

kategorie: [ Heschel Center News ]

Heschel Center News: Adwent i Chanuka na KUL. Wspólne światło dialogu i nadziei

Bp Mieczysław Cisło przy Chanukiji i wieńcu adwentowym / fot. Tomasz Koryszko, KUL
Bp Mieczysław Cisło przy Chanukiji i wieńcu adwentowym / fot. Tomasz Koryszko, KUL
[otwórz w pełnym rozmiarze]

„Stajemy dzisiaj obok siebie - przedstawiciele wspólnoty żydowskiej, chrześcijanie i katolicy po to, żeby dziękować Bogu za Jego działanie pośród świata”. Pod znakiem wspólnej modlitwy oraz refleksji nad znaczeniem dialogu międzyreligijnego społeczność akademicka, przedstawiciele Kościoła Katolickiego oraz lubelskiej gminy żydowskiej świętowali wspólnie Adwent i Chanukę na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II.

Śpiew wspólnoty

Spotkanie na KUL rozpoczęło się śpiewem w wykonaniu wspólnoty neokatechumenalnej, który wprowadził uczestników w modlitewny i refleksyjny charakter wydarzenia. Wśród zgromadzonych gości znaleźli się m.in. bp senior Archidiecezji Lubelskiej ks. Mieczysław Cisło, przedstawiciele lubelskiej gminy żydowskiej wraz z kantorem Symchą Kellerem, władze rektorskie KUL oraz reprezentanci Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela.

Zapłonęło światło

Najważniejszym punktem uroczystości było zapalenie świec chanukowych. Do tego symbolicznego gestu zaproszono bp Mieczysława Cisło, który zapalił pierwszą świecę natomiast kantor Symcha Keller drugą. Z kolei prorektor ds. misji KUL ks. prof. Piotr Wiśniewski oraz dyrektor Instytutu Nauk Biblijnych ks. prof. Mirosław Wróbel zapalili świece w wieńcu adwentowym.

"Dzisiaj obok świec adwentowych, które przypominają nam, że Chrystus jest światłem świata zapaliliśmy dwie świece chanukowe ze świecznika Chanukija. Dla nas chrześcijan, święto Chanuka jest wspólnym świętem z Żydami, dlatego, że tak jak wierzą Żydzi, to wydarzenie ze 165 roku przed narodzinami Chrystusa było interwencją Boga. A więc wszystkie wydarzenia, które Bóg zdziałał w narodzie wybranym, są częścią naszej wspólnej historii zbawienia. I dlatego stajemy dzisiaj obok siebie - przedstawiciele wspólnoty żydowskiej, chrześcijanie i katolicy po to, żeby dziękować Bogu za jego działanie pośród świata, tak jak w historii Izraela, tak również i w Kościele" – powiedział bp senior Archidiecezji Lubelskiej Ks. Mieczysław Cisło.

WhatsApp Image 2025 12 15 at 17.02.05
Zapalenie Chanukiji / fot. Tomasz Koryszko, KUL

Modlitwa o jedność i pokój

Biskup Cisło zwrócił również uwagę na sytuację w Ziemi Świętej wyrażając intencję o pokój i jedność dla ludu Izraela i Palestyny.

"Pamiętamy o narodzie palestyńskim, jednakowo nam drogim, dlatego że cierpi i dlatego modlimy się przy każdej okazji razem z Żydami o pokój w Ziemi Świętej. Kilka lat temu w Weronie na stadionie odbyło się piękne spotkanie Ojca Świętego Papieża Franciszka ze społecznością. Kilkadziesiąt tysięcy osób było na stadionie i świadectwo składali Palestyńczyk i Żyd. Mężczyźni, obaj płakali, obaj obejmowali się w braterskim uścisku jako wyraz sprzeciwu wobec tego, co dzieje się w Ziemi Świętej. I dlatego modlimy się o pokój dla Izraela, o pokój dla Palestyńczyków, żeby ta Ziemia Święta dzisiaj była miejscem światła i pokoju" – podkreślił biskup Archidiecezji Lubelskiej.

Ludzie dobrych serc

Po uroczystym zapaleniu świec, Symcha Keller zaśpiewał modlitwę żydowską oraz podkreślił znaczenie Chanuki jako święta symbolizującego zakończenie wojny, konfliktów i przemocy.

"Święto Chanuki jest świętem najpiękniejszym w skali roku. To święto, które dotyczy zakończenia wojny, święto, które symbolizuje zakończenie przemocy, morderstwa, okupacji. Chanuka jest symbolem cudu, symbolem cudu światła. Ale przede wszystkim jest symbolem zjednoczenia ludzi dobrych w sercu i dobrych w czynach, którzy nikogo nie atakują, nikogo nie obrażają, a szukają porozumienia i pojednania między ludźmi, bo mają to w swoim sercu. Tak jak prawdziwy Żyd, tak i prawdziwy chrześcijanin w swoim sercu nosi miłość do jednego z twórcy - do Boga i dzieli się tą miłością między sobą" – przyznał kantor Symcha Keller.

Wdzięczność dla KUL

W swoim przemówieniu przedstawiciel lubelskiej gminy żydowskiej podziękował Katolickiemu Uniwersytetowi Lubelskiemu za inicjatywę i szerzenie idei wspólnoty i pojednania.

•⁠ ⁠Dziękuję Katolickiemu Uniwersytetowi Lubelskiemu za te światła i Adwentu i Chanuki. Bo to jest właśnie symbol, że ludzie o dobrych sercach, ludzie o dobrej woli mogą razem z sobą żyć, wymieniać się swoim dobrem i dzielić się pięknem, które każdy człowiek sobie nosi. Nie ma złych narodów i dobrych narodów. Są tylko źli ludzie i dobrzy ludzie – podkreślił kantor.

WhatsApp Image 2025 12 15 at 17.02.05 (1)
Międzyreligijne spotkanie na KUL/ fot. Tomasz Koryszko, KUL

Rola dialogu

Na rolę dialogu międzyreligijnego oraz znaczenie wspólnego świętowania w duchu szacunku i miłości zwrócił uwagę ks. prof. Mirosław Wróbel, dyrektor Instytutu Nauk Biblijnych KUL.

– Świece adwentowe i chanukowe mają istotne znaczenie w kontekście współczesnego dialogu katolicko-żydowskiego, ponieważ symbolizują pokój, światło, nadzieję i duchowe oczyszczenie.

To są wspólne wartości obu tradycji religijnych. To głębsze spojrzenie na dialog katolicko-żydowski na naszym uniwersytecie dzięki prężnie działającemu od trzech lat Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela. Wielkie pragnienie Świętego Jana Pawła II patrona naszej uczelni, aby budować mosty porozumienia i dialogu może się także dzisiaj urzeczywistniać w blasku tych zapalonych świec adwentowych i chanukowych – podkreślił ks. prof. Mirosław Wróbel, dyrektor Instytutu Nauk Biblijnych KUL i dodał, że wspólne świętowanie Chanuki i Adwentu to budowanie mostów dążących do współpracy międzyreligijnej w duchu szacunku i akceptacji.

⁠ "To czas refleksji nad własnym życiem, a także okazja do wzmocnienia więzów rodzinnych, społecznych i międzyreligijnych. Światłość tych świec symbolizuje nie tylko obecność Boga, ale także dążenie do pokoju i jedności. Wspólna modlitwa, śpiew, rozmowy na temat znaczenia tych symboli prowadzą do głębszego otwarcia między obiema religiami. Budowanie mostów między wyznawcami różnych religii, promowanie tolerancji i współpracy w duchu wzajemnego szacunku oraz akceptacji to cel takich pięknych wydarzeń jak to, w którym teraz uczestniczymy. Dzielimy się blaskiem tego światła. Najpierw pomiędzy sobą, a potem przekazujmy ten blask wszędzie tam, gdzie jeszcze są ciemności, zranienia, krzywdy" – wyznał ks. prof. Wróbel.

Uroczystość zakończyła się wspólnym śpiewem w wykonaniu wspólnoty neokatechumenalnej oraz Symchy Kellera.

Czas radości

Chanuka jest jednym z najważniejszych świąt w tradycji żydowskiej. Obchodzona jest na pamiątkę wydarzeń z czasów starożytnych, kiedy to Żydzi, po zwycięstwie nad armią syryjską, oczyścili i ponownie poświęcili Świątynię Jerozolimską. Gdy zapalili menorę, niezwykłym cudem, mała ilość oliwy starczyła na osiem dni, co miało być znakiem Bożego błogosławieństwa i obecności wśród swojego ludu. Święto Chanuki trwa osiem dni, jest to czas radości, bliskości, opowieści, wspólnego świętowania.

___________________

Heschel Center News

opublikowano: 15 grudnia 2025