Adwent i Chanuka na KUL

Bp MIeczysław Cisło zapala świece w wieńcu adwentowymCentrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela zorganizowało wspólne świętowanie Chanuki oraz Adwentu dla społeczności akademickiej i mieszkańców Lublina – miasta wielokulturowego i wieloreligijnego. – Światło świecznika chanukowego i wieńca adwentowego jest organiczną jednością. Ogrzewa i jednoczy – zaznaczył Mieczysław Cisło biskup pomocniczy Archidiecezji Lubelskiej.

Wydarzenie „Światła w ciemAdwent i Chanuka na KULności” po raz pierwszy organizowane na KUL zgromadziło wiele osób – przedstawicieli środowiska żydowskiego, studentów oraz przechodniów, którzy przyszli przed Gmach Główny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, by uczestniczyć w tym symbolicznym spotkaniu. – Światło toruje drogę do ludzkich serc i jednoczy. Dlatego dziś jesteśmy razem, Żydzi i katolicy. My katolicy odkrywamy korzenie judaistyczne, a Żydzi odkrywają braterstwo chrześcijańskiej wiary. To owoc inicjatyw podejmowanych przez uniwersytet, jak choćby powstanie Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama Heschela – mówił bp Mieczysław Cisło przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem w latach 2006-2016.

Jak podkreślił ks. dr Paweł Rytel-Adrianik, wicedyrektor Centrum Heschela KUL, świecznik chanukowy to znak Starego Testamentu - odzyskania Świątyni Jerozolimskiej, a wieniec adwentowy symbolizuje przyjście Jezusa jako Mesjasza. – Lublin jest miastem wielokulturowym, uniwersyteckim, w którym przed  II wojną światową działała Jeszywas Chachmej Lublin, największa talmudyczna uczelnia na świecie. Dzisiaj największy katolicki uniwersytet w Polsce jakim jest KUL nawiązuje oraz przypomina o historycznym charakterze miasta – zaznaczył ks. dr Adrianik.

Symcha Keller zapala świece chanukowąŚwiętowanie rozpoczęło się od pieśni Shema Israel, po której wygłoszone zostały dwa komentarze. Żydowski wygłosił kantor Symcha Keller, katolicki natomiast prof. Wojciech Kaczmarek, kierownik Katedry Dramatu i Teatru KUL.  Spotkanie zwieńczyło wspólne odśpiewanie pieśni przez kantorów neokatechumenalnych oraz żydowskich. – Światło nas łączy, dzielą rytuały, ale to nie znaczy że nasze różnice są złe. Człowiek nosi w sobie światło, które promienieje z chanukiji i wieńca adwentowego  – podsumował Symcha Keller.

Chanuka to doroczne święto żydowskie trwające osiem dni, począwszy od 25 dnia miesiąca kislew (według kalendarza żydowskiego). Upamiętnia ono ponowne poświęcenie Świątyni Jerozolimskiej w roku 165 p.n.e. Z Chanuką związany jest rytuał zapalania świateł, świec lub lampek oliwnych, umieszczonych na specjalnym chanukowym świeczniku – chanukiji.

Geneza Chanuki związana jest z wydarzeniami, które miały miejsce w Świątyni Prorektor B. Piskorska zapala świece w wieńcu adwentowymJerozolimskiej 25 dnia miesiąca kislew 165 lub 164 p.n.e., kiedy władca Syrii i Palestyny, Antioch IV z hellenistycznej dynastii Seleucydów postanowił zmusić Żydów do porzucenia swych obyczajów, tradycji i wiary mojżeszowej i przyjęcia obyczajów greckich.

Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela to jednostka naukowo-edukacyjna, która ma pogłębiać relacje katolicko-żydowskie. Jej patronem jest Abraham J. Heschel, żydowski teolog, filozof i poeta. Centrum zainaugurowało swoją działalność w październiku br. Jego dyrektorem jest ks. prof. Mirosław Wróbel.

 

Fotorelacja


WSPÓŁPRACA

ikona
ikona
ikona
ikona
ikona